SIEMENS-HALSKE

Siemens 1887-ben alapította első magyarországi vállalatát Budapest közlekedésének kiépítésére. A Siemens és Halske cég már ebben az évben megépítette az első próbavasutat a Nyugati pályaudvar és a Király utca közötti szakaszon, melynek áramfejlesztő telepét a pályaudvar mellett helyezték el. A sikeres teszt után további villamos vonalak kiépítéséről hozott döntést Budapest tanácsa. A végleges vonalak építésére és üzemeltetésére született meg a „Budapesti Városi Vasúti Vállalat Siemens–Halske” nevű társaság. 1891-től ez a cég már Budapesti Villamos Városi Vasút Rt. elnevezéssel működött tovább, melynek igazgatója Balázs Mór lett.

A Siemens-Halske főszerepet játszott a földalatti vasút megtervezésében és kivitelezésében. A vállalat a közúti villamosvasúti hálózatok kiépítése mellett egyen- és váltakozó áramú áramfejlesztő telepek építésével, villanyvilágítási és erőátviteli berendezések létesítésével, valamint villamossági cikkek eladásával foglalkozott. A cég 1893-ban Budapesten is létrehozott egy gyártó- és javítóműhelyt, ahol vasúti villamos biztosítóberendezéseket gyártottak, villamos gépeket és készülékeket javítottak. A műhelyben 1898-ban már 70 munkás dolgozott.

A századforduló után olyan mértékben fejlődött a gyár, hogy több alkalommal bővíteni kellett. Az új ingatlanok vásárlásával az üzem területe és a termelés nagysága is tizenötszörösére, dolgozóinak száma pedig tízszeresére emelkedett. A jelentősebb hazai létesítmények villamos gépeit a bécsi, vagy németországi Siemens-Schuckert Művek gyártották, de azok szerelését főként a magyarországi telephelyek dolgozói végezték el.