Bánki Donát 17 éven át tevékenykedett a Ganz és Társa Vasöntöde- és Gépgyárban, eleinte konstruktorként, az utolsó nyolc évben főmérnökként.
Éveken át együtt dolgozott Csonka Jánossal, akivel számos közös találmányt jegyeztek. Ezek közül a leghíresebb az úgynevezett Bánki-Csonka motor, amely nemzetközileg is ismerté tette. 1893-ban szabadalmaztatták a fúvókás benzinkarburátort (porlasztót), fél évvel megelőzve a Maybach karburátorának szabadalmi bejelentését.
1894-ben levédette az első nagynyomású robbanómotort, a Bánki-motort, amelynél a robbanókeveréket a hengerbe porlasztott víz hűtötte le, ami fokozta a motor hatásfokát. 1902-ben készült el az elsőkerék-meghajtású gépkocsija, amely kiküszöbölte a hátsókerék-hajtás problémáit. Az általa tervezett és a Ganz-gyárban elkészült automobilban a motor, a sebességváltó és a differenciálmű egy tömbben került az első kerékpár tengelyére.
1917-ben feltalálta a Bánki-turbinát, amely új lehetőségeket nyitott meg a törpe vízierőművek fejlesztésében. 1918-ban tervet dolgozott ki a Vaskapu vízerejének hasznosítására.
1911-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagja lett.