A TERV

A Sugárút 1876-os átadását követően a városvezetés célja egy korszerű közlekedési eszköz megépítése volt. Ennek ellenére elutasítottak minden olyan elképzelést, amely az út felszínén, a közeli épületek gazdag tulajdonosainak zavarásával járt volna. Ezen körülményekre figyelemmel nekiláttak a földalatti vasút tervezésének, melynek ötlete a Budapesti Villamos Városi Vasút (BVVV) vezérigazgatójától, Balázs Mórtól származott. Ebben a Siemens és Halske műszaki osztálya, illetve a Budapesti Villamos Városi Vasút műszaki igazgatója, Wörner Adolf főmérnök is jelentős részt vállalt. A siker érdekében a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság és az említett Villamos Vasút Társaság – egyébként a budapesti közlekedésben két konkurens vállalat – összefogott egymással, majd a tárgyalásokat a cégek vezérigazgatói, Balázs Mór és Jellinek Henrik tartották kezükben. Az építéshez szükséges engedélyt 1894. augusztus 9-én állították ki 90 évre, 1984-ig.

Másnap megalakult a Budapesti Földalatti Közúti Villamos Vasút Rt. Az építés engedélyezésekor kikötötték, hogy a vasútnak el kell készülnie a Millenniumi Kiállításra. A vasút építésére és felszerelésére mindösszesen 20 hónap állt rendelkezésre.